“Az olcsó repülés ígérete drágán”

 

A Kaisair Craft  miskolci repülést fejlesztő elképzelései között szerepel az új repülőtér kialakításán túl, egy oktató, szerelő,- gyártó bázis létrehozása.

Tapasztalatok és információk szerzése, kapcsolatépítés és találkozás más országbeli partnereinkkel volt a célunk a kiállítás látogatással. Bistei Viktor, Kapitány Robi, Szakos Tibor társaságában vágtunk neki az útnak. Mezőkövesden találkoztunk, innen a “szokásos módon” a határnál fékeztem: tank, matrica, muszáj, GO.

A következő megálló a Mondsee melletti Landzeit, ahol szeretek megállni, a teraszon ülünk és nézzük a tavaszi zsongást a tavon, vitorlásokat a háttérben az Alpokkal. Ebéd után tovább Németországba: Kempten, Memmingen sok útépítés, terelés Kora estére megérkezünk SALEM- be, no nem az amerikaiba és nem boszorkányok fogadnak, hanem egy kedves hölgy: Hannalore,- a háziasszonyunk.

Elfoglaljuk a szállást, étterem után érdeklődünk: 5-600 méter, elsétálunk e bájos kis településen, valami helyi étel és “snapsz” ez a vágyam. Teljesül, olyan “viliamsbirnen” érkezik, hogy a valamikori Budapesti Likőripari Vállalat körtéjét is felülmúlja, “absolut hand made”- akkor még egy kétcentest bitte schön.

A szállásunk patinás épületek kertjeire néző “mézeskalács” házsor utolsó darabja, a kert végében csendes patak. Innen indulunk reggel, még a nagy forgalom előtt, Baden-Würtenberg tartomány sűrűn lakott, faszerkezetes házakból álló település központjain keresztül, lassan haladva a kiállítás parkolójáig.

Monumentális épületek. Öt-öt egymással szemközt álló hangár és egy főépület fog körbe egy szökőkúttal és faházakkal lazán beépített udvart.

A nyitásra pár percet várni kell, aztán irány az első helyszín: egy fura formájú anphibia, tetején motorral, oldalt felfelé nyitott ajtóval.- Szerintetek ez repülni is tud?

A közelben drónok és modellek sokasága, a “gyerekek beszabadultak a cukorkaboltba” Viktor és Robi belevetik magukat a forgatagba. 

Tovább haladva az autogyrok következnek, szín, méret, ülésszám, motor és minden féle kombinációban, tucatnyi gyártótól.

UL gépek kavalkádja a következő helyszín, kétfedeles “újragondolva” vagy modern forma, olcsó vagy elegáns, ritkábban drága megoldások, bőrülések, glasscocpit.

A hazai kiállítók: A SIEMENS közös fejlesztésű elektromos gépe, a MAGNUS hímzett gépe előtt megállva találkozok Horváth Robival a projekt pénzügyi igazgatójával, más vállalatbéli kollégámmal, beszélgetünk: jól haladnak- mondja, az őszre szeretnék bemutatni az LSA változatot. Ez nekünk is érdekes lehet képzés szempontjából.

Közben a PR manager felfigyel csapatunkra: piros, fehér, zöld pólóba öltöztek,- ők azt állítják véletlenül, a fotós azonban a géphez terel bennünket megfelelő színösszeállításban és csattognak a felvevők. Nagy a siker a nézelődők is értik: ezek hazai színek.

A következő részben a HUNGAROKOPTER “James Bond” helikoptereit állják körül az érdeklődők, távolabb a sarokban az APOLLO motoros sárkánya, mely színével, formájával mágnesként húzza magához az érdeklődőket.

A következő hangár sarkán plakát egy új repülőgép motorról: “D-MOTOR LF 39 hirdeti a felirat, de csak a képet találjuk, aztán megvan a motor is, sokat azonban nem tudunk meg róla, mert nincs kitől információt szerezni. Tovább haladva kedves marketing trükk vizuális élvezői vagyunk, a “SIRIUS” fehér gépe, kék szőnyegen “performance and controll” szlogenjét egy mozdulatlan kirakati bábu kínálja, mely erőteljes, vagy inkább hangsúlyos (nem vagyok sminkmester, de még csak hozzá értő sem) sminkje, fekete pilóta sapka, piros blúz, fekete szoknya, “fekete- piros- fehér” tűsarkú cipő és kimerevített mosoly. – Megmozdult, él! Ügyes húzás! A másik gép mellett ugyanez barnában.

A következő részt a helikopterek uralják, kicsi nagy, mindenféle hajtóművel és ülésszámmal. A “ROTAX 915 iS” jelzésű motorját csodálhatjuk, van szakmai segítség mindenről, több nyelven is. A VENTURA esetlen kiskacsája alap és full műszerezettségű változata, talán közeledünk ahhoz, amit látni szeretnék? Körüljárom a fémváz és futómű alapot, majd megkérem Viktort, hogy mint műszaki nyelven is értő, tolmácsoljon. Nem sikerül semmit kiszednünk az olasz hölgyből, de egy kiállítási falon látjuk, hogy KIT- ben is kapható a gép töredék áron. Az L.C.P Light Aircraft saját fejlesztéseként mutatja be a gépet, mi azonban láttuk ezt már több néven is megjelenni,- legalábbis erre jutunk.

Menjünk, együnk valamit! Báden- Würtenberg, nem Bajor csülök, de hasonlít rá! Kérünk hármat, meg egy csirkét,- itt van öt! Köszönjük, a sört is, mert itt “zéró toleranciát hirdettek a zéró toleranciának” és a hazai termelők felvirágoztatására nem üdítőital cégeket támogatnak a törvények!

Felettünk az elmaradhatatlan ZEPPELIN-ek zúgnak valószínűtlen közelségben. “Tudnak ezek a LUHACSOV gyáriak”! Séta kávé, vissza a kiállításra.

A PIPISTREL csodái, autogyrok, sárkányok, UL gépek, papírvékony fémből, mely mellett süvíthet a menetszél, a “Wright” fivéreket idéző műszerezettséggel. Kompozit csodák űrműszerekkel. Van itt minden, csak az nem amiért jöttünk: kiképzésre alkalmas, olcsó gépnek se híre, se hamva, de még a CESSNA sem jött el. A PIPER itt van, de csak a magasabb kategóriás gépeivel, mint ahogy a PILATUS is csak a turbóprop gépeivel van jelen, melyek igazi csodák.

Szimulátorok, a kétüléses bonyolultabb változatot pillantjuk meg előbb, aztán ötletes új megoldást négy elektromos szinkron motorral, félkör ponyvára vetített képpel.

Motorok, Wankel tárcsás, az érdeklődés nagy, nehezen találunk szabad pillanatot a kérdezősködésre. Aztán a Belgák ígéretesnek tűnő motorjai négy- és hathengeres változatban, kérjünk prospektusokat, nézzük meg alaposan. Beszélgetünk a cég emberével, főleg Viktor tolmácsolásában, ez nem nyaralás, szakmai és szakszövegek.

Kiderül, hogy nincs olyan motorjuk még, amelyik repülőgépbe építve 1400 óránál többet üzemelt volna. Nagyon sajnáljuk. Vannak tapasztalatok? A megbontott és megvizsgált motor 92%-os állapotban volt, ha jól értettem. Ez azért odaverhet a régi konstrukcióknak! Remélem. Elköszönünk.

Találkozó Carlos De Pilarral, beszélgetünk vadászatról és repülésről, invitál bennünket, keressük meg LADSCHUT -ban. Az ősz folyamán, talán. Indulunk a szállásunkra, vacsora beszélgetés. Holnap korán indulunk a kiállításra.

A reggeli forgalom gyérebb pénteken. Újra a modellező szekcióban kezdünk, Robi kis CESSNA-t, Viktor drónt vesz. Újra végigjárunk mindent, hátha találunk valamit, ami elkerülte a figyelmünket. Szerszámokat nézünk, speciális ragasztókat, hangárterveket, több prospektust is kapunk, ötletnek jók lesznek. Találkozunk alkatrész beszállító partnerünkkel, aztán Molnár Csabával és Erikkel, akik kedves repülős barátaink. Megvitatjuk a látottakat és ők is az LSA képző gépeket hiányolják, illetve arról beszélgetünk, hogy nincsenek árak kiírva, csak találgatni, szóbeszédből hallani mi, mennyi,de az elképesztő. Az interneten nézünk használt, alig használt gépeket és ebből következtetünk az árakra.

Mindent megnéztünk, találkoztunk, akivel terveztük, nézzünk körül csendesebb helyeken. A Salem felé vezető úton egy távolabbi hegyen kastély látszik, nézzük meg. Kanyargunk fölfelé a szerpentinen, majd  néhány épület és HEILIGENBERG főterén találjuk magunkat, kis autós városnézés után a RATHAUS mellet parkolunk le és a szomszédos étteremben ebédelünk, nézzük a BODENI tó és az Alpok nyújtotta kilátást. Aztán lesétálunk a várhoz. Impozáns épületegyüttes.

A helyi érdekességek sorából nem maradhat ki a SALEMI kolostor és kastély sem, melyhez az előbbi mint kistestvér csatlakozhat. Levezetésképpen sétálunk egyet a Kastélytó mellett a sportcentrumig és hagyjuk, hogy átjárjon bennünket a helyi béke és nyugalom.

Szállásunk kertjében Viktor a drónt “idomítja” mi meg nézzük és beszélgetünk, mit láttunk, mi hiányzott, mit hasznosíthatunk otthon, mi a hozadéka a repülős közösségünk számára. Alkonyodik és arra gondolok: “ez egy jó kis nap volt valamiért”…

Másnap hazafelé tartva megkérdeztem barátaimat, mit gondolnak a látottakról, mik a benyomásaik.

Szakos Tibor: nem volt, amiért jöttünk, LSA kiképző, túra repülőgép, minden volt csak az nem.

Kapitány Róbert: vannak ígéretes új motorok, amik újabb generációt jelenthetnek a régi konstrukciók utódaiként és vehettünk volna szerszámokat, meg ragasztót.

Bistei Viktor: az olcsó repülés ígérete, drágán.

Baráti üdvözlettel: Király Károly